PRAVIDLA PRO ZAJIŠTĚNÍ
PŘÍSTUPU K INFORMACÍM
(plnění zákona
č. 106/1999 Sb.o svobodném
přístupu k informacím)
V Bratřicích
1.prosince 200
Obsah:
1.
Úvod
2. Zveřejňování
informací,
odpovědnost
3. Způsob a rozsah
zveřejnění informací
4. Stanovení
veřejných registrů
5. Stanovení
doprovodných informací
6. Ochrana
údajů
6.1
Ochrana
utajovaných skutečností
6.2 Ochrana
osobních údajů
6.3 Ochrana obchodního
tajemství
6.4 Ochrana údajů o
majetkových poměrech občanů
7.
Okruh
vnitřních pokynů a personálních předpisů
8. Povinnosti
a postup při vyřizování žádostí o poskytnutí informací
9. Sazebník
úhrad
10. Zpracování
výroční zprávy
11. Přístup
k předpisům
12. Závěrečná
ustanovení
13. Přílohy
Příloha
č. 1 Schematické znázornění postupu při vyřizování žádostí o poskytnutí
informací v úpravě
Příloha č.
2 Informace o obci Bratřice
Příloha
č. 3 Organizační struktura obecního úřadu
Příloha
č. 4 Podávání opravných prostředků proti rozhodnutí odborů
obecního úřadu
a orgánů obce
Zastupitelstvo
obce Bratřice vydává v souladu s § 45 písm. p) zákona č.
367/1990 Sb., o
obcích v platném znění, jako vnitřní předpis tato Pravidla
pro
zajištění přístupu k informacím (dále jen
pravidla):
Tato
pravidla upravují organizační a procedurální otázky pro realizaci
zákona č.
106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím (dále jen
zákon)
v podmínkách Obecního úřadu Brařice. Jejich cílem není
duplicitní citace
vybraných ustanovení zákona, ale sjednocení postupu zaměstnanců obce a
orgánů obce
při jejich aplikaci.
2.
Zveřejňování
informací (obsah)
2.1
Obec
Bratřice (dále jen obec) jako povinný subjekt dle § 2 odst. 1
zákona je
povinno zveřejňovat dle § 5 zákona tyto informace:
a)
informace
o obci jako právnické osobě (viz příloha č. 2),
b) organizační strukturu obecního úřadu a jména osob, které jsou
oprávněny
vykonávat úkony státní správy (viz příloha č. 3),
c) možnosti podávání opravných prostředků proti rozhodování odborů
obecního
úřadu i orgánů obce (viz příloha č. 4),
d) postup úřadu při vyřizování žádostí (viz příloha č. 1),
e) přehled nejdůležitějších předpisů (viz příloha č. 5),
f) sazebník úhrad za poskytování informací (viz bod č. 9 pravidel),
g) výroční zprávu o poskytování informací za předchozí kalendářní rok
(viz bod
č. 10 pravidel).
2.2
Dalšími
informacemi, které obec podle § 5 odst. 4 zákona zveřejňuje, jsou
především
usnesení obecního zastupitelstva, platné obecně závazné vyhlášky,
rozpočet obce
na příslušný kalendářní rok a vyúčtování hospodaření za uplynulý
kalendářní
rok. Ostatní informace jsou zveřejňovány dle rozhodnutí orgánů obce a
vedoucích
pracovníků obecního úřadu v rámci kompetencí vymezených
zákonem o obcích,
jednacím a organizačním řádem pro činnost komisí a organizačním řádem
obecního
úřadu.
3.
Způsob
a rozsah zveřejnění informací (formy)
Obec
zveřejňuje informace těmito způsoby:
a)
v úřední vývěsce
OÚ – obecně závazné vyhlášky, rozpočet obce a další materiály, jejichž
vyvěšení
je povinné
b)
ve obecních
novinách Naší vesnicí – aktuální informace, odpovídá redakční rada.
Noviny jsou
roznášeny zdarma do všech domů v Bratřicích.
c)
místním
rozhlasem – aktuální informace, odpovídá redakční rada
d)
způsobem
umožňujícím dálkový přístup (internet) – údaje dle písm. a), tohoto
článku dále
zadání veřejných zakázek (mimo zjednodušené zadání), prezentace obce na
www
stránkách). Odpovídá zástupce starosty - od 1.1.2001
Jmenovaní
odpovědní
pracovníci zajišťují zveřejňování informací uvedeným způsobem průběžné,
a to na
základě neustálé vzájemné komunikace a komunikace s ostatními
zaměstnanci
úřadu, především s vedoucími odborů. Vedoucí odborů jsou
odpovědni za
včasné a průběžné poskytování informací v oboru své činnosti
odpovědným
pracovníkům uvedeným v odst. a – d.
4.
Stanovení
veřejných registrů
Na
městském
úřadu jsou vedeny a spravovány registry:
a) registr
obyvatel
b) evidence
plátců místních poplatků
c) evidence
vydaných osvědčení podle zákona č.
219/91
Sb.
Vzhledem
k tomu, že informace v těchto
registrech nejsou každému přístupné, nevztahuje se na ně
v souladu s § 5
odst. 3 zákona povinnost zveřejnění.
5.
Stanovení doprovodných informací
Doprovodné
informace podle § 3 odst. 4 zákona nejsou zveřejňovány automaticky, ale
sdělovány při poskytování informací na základě žádosti.
Zveřejňování
a poskytování některých údajů může být vyloučeno, případně omezeno.
Děje se tak
jen za dodržení podmínek stanovených zákonem.
6.1
Ochrana utajovaných skutečností
Jako
informace spadající do režimu utajovaných skutečností podle § 7 zákona
jsou
považovány informace označené v seznamu utajovaných
skutečností. Za
stanovení
a označení příslušného stupně utajení v podmínkách obecního
úřadu
zodpovídá dle § 2 odst. 9 zákona č. 148/1998 Sb., v platném
znění,
tajemník.
Osobní
údaje , které se nezveřejňují, ani neposkytují, jsou zejména osobní
data fyzických
osob vedená v informačních systémech dle zákona č. 256/1992
Sb.
v platném znění (především rodná čísla), informace
vypovídající o soukromí
občanů dle § 8 zákona a další údaje, které by mohly narušit právo na
ochranu
osobnosti, přičemž není podstatné, zda se jedná o údaje sdělené
žadatelem,
jinou osobou nebo získané v rámci správního řízení.
6.3
Ochrana obchodního tajemství
Pokud
je požadovaná informace označena za obchodní tajemství ve smyslu § 17 a
násl.
Obchodního zákona, povinný subjekt ji neposkytne. Např. údaje sdělené
uchazeči
o veřejné zakázky při podávání nabídek v rámci všech způsobů
zadávání dle
zákona č. 199/1994 Sb. v platném znění jsou považovány za
obchodní
tajemství pouze v tom případě, že je za obchodní tajemství
uchazeči
v nabídkách výslovně označí.
6.4
Ochrana údajů o majetkových poměrech občanů
Jako
důvěrné údaje o majetkových poměrech občanů jsou považovány zejména
údaje
zjištěné při vymáhání nedoplatků při exekučním řízení (správa místních
poplatků) a při řízení poskytování dávek sociální péče. Také se
nezveřejňují
údaje uvedené žadateli o přidělení bytu do nájmu dle pořadníku
v podkladech pro hodnocení naléhavosti bytové potřeby.
7.
Okruh vnitřních pokynů a personálních předpisů, u kterých
se omezuje poskytnutí informace
Vnitřními
pokyny a personálními předpisy obecního úřadu, u kterých se dle § 11
odst. 1
písm. a) zákona omezuje poskytnutí informace , jsou zejména:
-
pokyny pro inventarizaci majetku
- požární a evakuační řád
- pracovní řád
- podpisový řád
- spisový a skartační řád
- směrnice o oběhu dokladů
- pracovní náplně
- pravidla pro hospodaření s prostředky sociálního fondu
- pravidla odměňování zaměstnanců
- interní nařízení OÚ
8.
Povinnosti a postup při vyřizování žádostí o poskytnutí
informací
Ústně
a telefonicky podané žádosti vyřizují volení zástupci, vedoucí
zaměstnanci i
ostatní zaměstnanci v rámci své působnosti dané zákonem o
obcích a
Organizačním řádem Obecního úřadu v Bratřicích.
Písemně
podané žádosti (stejně tak i prostřednictvím faxu a internetu)
v souladu s
, 14 zákona jsou evidovány dle svého charakteru v podatelně
obecního úřadu,
v kanceláři starosty, a v jednotlivých komisích OÚ .
Vyřízení
písemné žádosti je možné těmito způsoby:
a)
poskytnutím informace – písemnou odpovědí nebo
nahlédnutím do spisu (o
tom učiní zaměstnanec záznam),
b) odložením žádosti – je-li žádost neúplná nebo se
nevztahuje
k působnosti obce Bratřice a obecního úřadu (o tom vyhotoví
zaměstnanec
protokol a sdělí žadateli),
c) odmítnutím žádosti – pokud se žádosti nevyhoví
nebo nebyla žadatelem
přes výzvu ve lhůtě doplněna (pouze formou rozhodnutí
s náležitostmi dle §
15 odst. 2 zákona, které vydá vedoucí příslušného odboru).
Je-li proti rozhodnutí podáno ve smyslu § 16 zákona odvolání, je vyřízeno těmito způsoby:
a)
směřuje-li odvolání proti rozhodnutí v přenesené působnosti,
postoupí je
vedoucí odboru příslušnému referátu Okresního úřadu
v Pelhřimově,
b)směřuje-li odvolání proti rozhodnutí v samostatné
působnosti, předloží
je vedoucí příslušného odboru k rozhodnutí městské radě.
Poskytování
informací o životním prostředí se řídí zvláštní právní úpravou (zákon
č.
123/1998 Sb. v platném znění).
Postup pro vyřizování žádostí o informace je schematicky znázorněn
v příloze č. 1.
Zveřejňování
informací provádí obec na své náklady. Poskytování informací na základě
žádosti
(ústní i písemné) je prováděno za úhradu. Výši úhrady za poskytnutí
informace
stanoví podle podkladů poskytnutých pracovníkem vyřizujícím žádost
vedoucí
odboru (v rámci jehož odobru je informace poskytována) dle sazebníku:
Mzdové
náklady |
50,-
Kč |
za
každou započatou půlhodinu práce zaměstnance spojené
s vyhledáváním a vyhotovením informace |
Tiskové
náklady |
2,-
Kč |
za
každý list pořizované fotokopie formátu A4 |
3,-
Kč |
za
každý list pořizované fotokopie formátu A3 |
|
Doručovací
náklady |
|
hodnota
poštovného dle platného sazebníku |
Ostatní
prokazatelné náklady |
Překročí-li
kalkulovaná výše úhrady částku 300,-- Kč, je její výše před poskytnutím
informace sdělena žadateli a informace je poskytnuta pouze
s jeho písemným souhlasem s výši úhrady. Pokud bude
zřejmé, že náklady pravděpodobně překročí částku 300,-- Kč, je žadatel
povinen na výzvu uhradit zálohu 300,-- Kč, což je jednou
z podmínek poskytnutí informace. |
Výroční
zprávu o činnosti v oblasti poskytování informací za uplynulý
kalendářní
rok v rozsahu dle § 18 zákona zpracuje na základě údajů
z evidence
vedené vedoucími odborů tajemnice a předloží ji ke schválení městské
radě tak,
aby mohla být zveřejněna do 1. března běžného roku.
Přístup
k předpisům obsaženým ve sbírce zákonů je každému umožněn
v úředních
hodinách v podatelně obecního úřadu, kde do nich může nahlédnout.
Obecně
závazné vyhlášky obce a pravidla přijatá orgány obce jsou
k nahlédnutí na
podatelně obecního úřadu.
Koordinaci
postupu dle pravidel zajišťuje zástupce starosty. Při řešení otázek
neupravených těmito pravidly se postupuje dle zákona a obecně platných
předpisů.
Tato
pravidla byla schválena na jednání zastupitelstva obce Bratřice
4.12.2000 a
nabývají účinnosti od 1.ledna 2001.
Obec
Bratřice (dále jen obec) vzniklo jako územní samosprávná jednotka
v souladu
s § 1 a § 2 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, v platném znění
ke dni
23.11.1990 a dle § 4 tohoto zákona vystupuje v právních
vztazích svým
jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů
vyplývajících, tedy je
právnickou osobou ve smyslu § 18 odst. 2 písm. c) zákona č. 40/1964
Sb.,
občanského zákoníku, v platném znění, a to právnickou osobou
s plnou
právní subjektivitou.
Posláním
obce je zajištění veřejné správy na svém území,
případně výkon státní správy v územním obvodu, za podmínek
stanovených
zákony (viz zejména hlava sedmá Ústavy ČR, § 14 a § 21 zákona o obcích
).
Pravidla
pro zabezpečení plnění zákona č. 106/1999 o svobodném
přístupu k informacím
Sídlo
: Bratřice 17,395 01 Pacov
Telefon
: 565/ 44 22 59
IČO:
00247871
Starosta
: Zdeněk Zeman
Zástupce
starosty: Ing. Pavel Roubal
Účetní:
Ludmila Papežová
Úřední
hodiny:
Pondělí
19.00
hod. – 20.00 hod
Organizační
struktura Obecního úřadu v Bratřicích dle
přiloženého organizačního řádu.
Podávání
opravných
prostředků proti rozhodnutí odborů obecního úřadu a orgánů obce
1)
Opravné prostředky proti rozhodnutí odborů obecního úřadu
Opravné
prostředky se podávají prostřednictvím toho odboru obecního úřadu,
který
napadené rozhodnutí ve správním řízení vydal, a to ve lhůtě uvedené
v poučení tohoto rozhodnutí a za podmínek stanovených
v zákoně, na
jehož základě bylo příslušné rozhodnutí vydáno.
Proti opatření odboru, které nemá charakter rozhodnutí ve správním
řízení nelze
podávat opravné prostředky, ale je možné učinit podání, které dle
obsahu
projedná obecní zastupitelstvo, starosta nebo zástupce starosty.
2)
Opravné prostředky proti rozhodnutí orgánů obce
Opravné
prostředky proti rozhodnutí starosty, obecní zastupitelstva nebo komise
k projednávání přestupků učiněné ve správním řízení, se
podávají
prostřednictvím podatelny obecního úřadu, a to ve lhůtě uvedené
v poučení
tohoto rozhodnutí a za podmínek stanovených v zákoně, na jehož
základě
bylo příslušné rozhodnutí vydáno.
Proti opatřením obecního zastupitelstva v samostatné i
přenesené
působnosti, která odporují zákonu, lze kdykoli podat ústně či písemně
návrh na
pozastavení výkonu tohoto opatření Okresnímu úřadu
v Pelhřimově. Proti
ostatním úkonům orgánů obce opravné prostředky nejsou.
3)
Soudní přezkoumání
Došlo-li
rozhodnutím odboru či orgánu obce ke zkrácení práv fyzické či právnické
osoby,
lze podat v souladu s § 247 a násl. Zákona č. 99/1963 Sb.,
občanského
soudního řádu, v platném znění žalobu k příslušnému
obecnému soudu,
případně v souladu s čl. 87 odst. 1 písm.
d/ Ústavy ČR ústavní
stížnost k Ústavnímu soudu.
Obecní
úřad v Bratřicích aktualizováno 20.01.2006
dotazy
a připomínky k provozu serveru zasílejte správci serveru
Copyright © 2009 Obec Bratřice Design by A. Viklund.